PORODIČNI ODNOSI I DIGITALNI MEDIJI

Pravilan odnos prema medijima, u današnje vreme izražene digitalizacije može da bude koristan isto onoliko koliko i može da ima loš uticaj na porodične odnose i interakciju između roditelja i dece.

Ukoliko pristupate medijima pažljivo, i vodite računa o sadržajima koji su dostupni vašoj deci, mediji mogu imati pozitivnu ulogu. Međutim, ako nemate selektivan odnos prema sadržajima koji su dostupni na TV-u i preko društvenim mreža, možete se suočiti sa „medijskim preuzimanjem“ porodičnih odnosa kao što su direktni razgovori između vas i dece, zajednički boravak u pririodi, igranje u parku sa drugom decom, itd.

Tretirajte medije kao i svako drugo okruženje u životima vaše dece.

Vodič za roditelje je istiu realnom kao i u virtuelnom životu.

Postavite jasna ograničenja. Deci su razumna ograničenja potrebna i ona ih i očekuju od vas kao roditelja.

Kao što poznate „uživo“ drugare vaše dece, isto tako je neophodno da znate ko su njihovi virtuelni drugari. U isto vreme morate biti upućeni koje platforme i aplikacije koriste na kompjuterima i mobilni telefonima. Koje sajtove posećuju na Internetu, i kakva im je online aktivnost.

Ukoliko ne znate kako bi to mogli da uradite, obratite se nekome ko zna način za praćenje sadržaja na Internetu. Nije teško, treba samo malo vremena, i svest o značaju informacija kojima pristupate.

Postavite ograničenja u korišćenju Interneta, mobilnih telefona i tableta i podstičite boravak u prirodi sa drugom decom.

Važno je da sami imate svest o značaju postavljanja limita u vremenu provedenom ispred „monitora i display-a“, u odnosu na vreme provedeno van kuće. Boravkom napolju, na prvom mestu stimulišete kreativnost i socijalnu interakciju kod svoje dece, što je veoma važno za njihovu budućnost. Ovo se naročito odnosi na malu i predškolsku decu.

Boravak ispred monitora i display-a ne mora dete uvek da provodi samo.

Sedite sa svojim detetom ili decom, i zajedno sa njima aktivno učestvujte u online sadržajima. Na taj način ostvarićete socijalnu interakciju, razgovarajte o sadržajima koje pratite online, podstičite decu na razmišljanje i na razgovor.

Kroz zajedničko igranje video igrica, imaćete priliku da decu naučite „sportskom duhu i prihvatanju pobede ili poraza“ kroz igru.

Važno je da ne budete samo posmatrač dok deca igraju igrice, već se povežite sa njima da bi i vi sami lakše razumeli šta ih zanima i kakav je njihov odnos prema tome.

Budite dobar primer svojoj  deci.

Pokažite svojim primerom da je važno pokazati lepo vaspitanje i fine manire u virtuelnom svetu, isto kao i u realnosti.

Vaša svest o značaju direktne komunikacije.

Morate znati da mala deca najlakše uče kroz dvosmernu komunikaciju, jer na takav način brže i bolje počinju da govore.

Ne koristite digitalne tehnologije kao „emocionalnu cuclu“.

Društvene mreže i televizija mogu da umire decu, i da im zadrže pažnju, ali to nikako ne treba da postane jedini način da se deca smire.

Decu treba učiti kako prepoznaju i kako da se odnose prema jakim emocijama. Posvetite im vreme kako im ne bi bilo dosadno. Mala deca teže zadržavaju pažnju na jednoj stvari, i stalno bi hteli nešto novo, nešto drugačije , što roditelje u jednom trenutku zamori, i onda je najlakši način da im se da tablet ili mobilni telefon, igrice, gde se sadržaji brzo smenjuju. Ali .... na tak način se smanjuje interakcija između dece i roditelja, što nikako nije preporučljivo.

Tinejdžeri online? Ok. Ali ...

Online komunikacija među tinejdžerima se podrazumeva, i deo je njihovog odrastanja i sazrevanja. Društvene mreže mogu da podstaknu svojim sadržajima da saznaju više o sebi i kako da nađu svoje mesto u svetu odraslih.

Vaš zadatak kao roditeja je vodite računa da se deca isto ponašaju kada su offline i online.

Napomenite deci da postovi i informacije koje šeruju iako su podeljenje u „privace“ modu, da to ne znači da one ne ostavljaju trag u sistemu, i da u nekom trenutku mogu biti zloupotrebljene.

Mnogo puta smo čuli o pristupu pedofila i ostalih izvitoperenih umova ka deci, upravo preko društvenih mreža.

Budite im uvek na raspolaganju ako imaju pitanja u vezi sa „sigurnim“ sadržajem, a ako ni vi niste baš u sve sigurni, učite i Google-ujte sa svojom decom da dođete do odgovora. Za njihovo i vaše dobro.

Zapamtite. Deca su deca.

Deca prave greške u korišćenju online sadržaja. Greške koje uočite da prave prihvatite sa empatijom, i grešku pretvorite u „platformu za učenje“.

Morate imati pristup online sadržajima svoje dece, posvetite deci vreme za sve nedoumice, i onda će digitalni i ostali mediji imati pozitivnu ulogu u odrastanju i sazrevanju vaše dece.